Automobilka Škoda Auto, která v Česku zaměstnává zhruba 35 tisíc lidí a závisí na ní byznys stovek českých podniků, tvrdě doplácí na válku na Ukrajině.
Situaci firmy začíná podle odborů výrazně komplikovat nedostatek surovin z Ukrajiny a Ruska. Navíc problém mají i subdodavatelé, kterým chybí suroviny pro výrobu komponentů.
Saze z Ruska
„Málokdo ví, že například saze jsou jedním z nejzásadnějších produktů, pocházejících z Ruské federace. Jsou nezbytné pro výrobu pneumatik,“ uvádějí odbory v týdeníku Škodovácký odborář.
V důsledku ruské invaze na Ukrajinu zastavila Škodovka všechny své aktivity v Rusku. Přerušila výrobu v ruských závodech v Kaluze a Nižním Novgorodu a zastavila také export do Ruské federace.
Kromě toho v důsledku výpadku dodávek elektrických svazků z Ukrajiny musela zastavit výrobu elektromobilu Enyaq a hrozí, že bude muset zastavit výrobu modelů Scala a Kamiq.
„Vždy jsme mluvili o turbulencích, teď však zažíváme tornádo. Na co se člověk podívá, to se zdražuje, a není jisté, zda vše dokážeme zvládnout úsporami, cenotvorbou a zároveň oslovit zákazníky, čekající na naše auta i celý rok. Kromě toho i zastavení byznysu, které dopadlo na prakticky všechny firmy, podnikající v Ruské federaci, představuje citelnou ránu ve všech směrech,“ dodávají odbory.
Propouštění
Podle nich automobilka nemá v Česku práci pro 800 zaměstnanců a plánuje rušit další změny.
„Naším hlavním cílem je tyto zaměstnance udržet, a to v nejvyšší možné míře,“ píší odbory. Příští týden plánuje Škoda Auto zrušit noční a páteční změny.
V mateřském koncernu Volkswagen se již začala řešit otázka rušení některých pracovních míst. „Například v Seatu je kolektivní vyjednávání pozastaveno a vedení Seatu požaduje zrušení 1 300 až 1 800 pracovních míst,“ uvádějí odbory.
O propouštění se jednalo ještě před vypuknutím války na Ukrajině i ve Škodě. Právě co největší zachování míst bylo jedním z hlavních požadavků odborářů.
Díky tomu by firma nemusela letos zaměstnance přímo propouštět, ale ke snížení míst využít přirozené fluktuace, například odchodem lidí do důchodu. Část zaměstnanců může přesunout i na jiné pozice.
Automobilka zastavila nové nástupy a přijímá pouze speciální profese jako náhradu za zmíněnou fluktuaci či profese pro nové trendy v oblasti elektromobility.
V roce 2019 prodala Škoda Auto ve světě 1,25 milionu aut. V roce 2020 to bylo mírně nad 1 milion vozů a loni už jen necelých 800 tisíc nových aut.